Χοληστερίνη και λιπαρά

Χοληστερίνη και λιπαρά

Χοληστερίνη και λιπαρά

Χοληστερίνη και λιπαρά

Ενώ η Χοληστερίνη της διατροφής ελάχιστα επηρεάζει την LDL Χοληστερίνη του αίματος, τα Κεκορεσμένα Λιπαρά οξέα, μαζί με τα Τρανς λιπαρά οξέα είναι υπεύθυνα για την αύξηση της στο αίμα.
Έτσι η ενέργεια από τα Κεκορεσμένα Λιπαρά οξέα πρέπει να αντικατασταθεί με ενέργεια από τα Πολυακόρεστα και Μονοακόρεστα λιπαρά, όπως και από Σύνθετους Υδατάνθρακες.

ΛΙΓΑ ΓΙΑ ΤΗ ΧΟΛΗΣΤΕΡΙΝΗ

Η Χοληστερίνη (από το ήπαρ κατά 80% και από το φαγητό κατά 20%) δεν μπορεί να κυκλοφορήσει στο αίμα μόνη της, έτσι κυκλοφορεί συνδεδεμένη σε Λιποπρωτεΐνες σε 5 μορφές (Χυλομικρά, VLDL, IDL, LDL και HDL).

Οι σπουδαιότερες από αυτές είναι η “καλή” Χοληστερίνη ή HDL και η “κακή” Χοληστερίνη ή LDL.
Οι Λιποπρωτεΐνες είναι σωματίδια που αποτελούνται από Χοληστερίνη, Τριγλυκερίδια, Φωσφολιπίδια και Πρωτεΐνες (Απo-πρωτεΐνες).

Η LDL εισχωρεί κάτω από το ενδοθήλιο των αγγείων (μαζί με τις άλλες που προέρχονται από το ήπαρ) και δημιουργεί τις αθηρωματικές πλάκες.
Η HDL χοληστερίνη είναι αυτή που απομακρύνεται από τις αθηρωματικές πλάκες και επιστρέφει στο ήπαρ (αντίστροφη μεταφορά χοληστερίνης).

Η LDL χοληστερίνη του αίματος είναι η κύρια μορφή χοληστερίνης που προκαλεί την αθηροσκλήρωση στις αρτηρίες μας, δηλαδή τις καρδιαγγειακές παθήσεις (τα Eμφράγματα, τα Eγκεφαλικά, τη Στένωση καρωτίδων, την Αποφρακτική αρτηριοπάθεια κάτω άκρων κλπ).
Συνεπώς η μείωση της LDL χοληστερίνης μειώνει τις καρδιαγγειακές παθήσεις (CVD). Κάθε 38 mg/dL μείωσης της LDL στο αίμα, σχετίζεται 20 – 25% μείωση της CVD θνητότητας και των μη θανατηφόρων εμφραγμάτων.
Όσο μεγαλύτερη η μείωση της LDL, τόσο μεγαλύτερη η μείωση του Καρδιαγγειακού Κινδύνου.

ΤΑ ΚΕΚΟΡΕΣΜΕΝΑ ΛΙΠΑΡΑ

Η LDL χοληστερίνη στο αίμα αυξάνεται από την κατανάλωση ΚΕΚΟΡΕΣΜΕΝΩΝ ΛΙΠΑΡΩΝ Οξέων (SFA) και ΤΡΑΝΣ ΛΙΠΑΡΩΝ (κυρίως τα υδρογονωμένα στερεοποιημένα λάδια).
Τα Τρανς λιπαρά πέρα από την αύξηση της LDL προκαλούν και μείωση της HDL Χοληστερίνης.
Τα κεκορεσμένα λιπαρά υπάρχουν κυρίως στο μοσχάρι, αρνί, χοιρινό, πέτσα πουλερικών, τυρί (και στα υπόλοιπα πλήρη γαλακτοκομικά), στο βούτυρο, σε ορισμένα τροπικά λάδια όπως coconut oil, palm oil κλπ.
Πολλά ΕΤΟΙΜΑ τρόφιμα όπως σνακς, κέικς, μπισκότα, πάστες, πίτες, κράκερς, ντόνατς, κρουασάντς, κλπ. περιέχουν τρανς και κεκορεσμένα λιπαρά, γι’ αυτό πρέπει να αποφεύγονται (αφού ελέγξουμε την ετικέτα τους).

Επίσης τα τηγανητά έξω από το σπίτι περιέχουν συνήθως τρανς λιπαρά γι’ αυτό πρέπει και αυτά να αποφεύγονται.
Οι τελευταίες Αμερικανικές οδηγίες (2013 AHA/ACC Guideline on Lifestyle Management to Reduce Cardiovascular Risk) συνιστούν μείωση των θερμίδων που προσλαμβάνονται με τα κεκορεσμένα λιπαρά (SFA) στο 5-6% των ολικών θερμίδων (αν πρέπει να μειωθεί η LDL Χοληστερίνη) και μηδενισμό των θερμίδων από τα ΤRANS λιπαρά.

Π.χ. αν οι θερμίδες που χρειάζεται κάποιος είναι 2000/ημέρα, μόνο μέχρι 120 θερμίδες πρέπει να λαμβάνονται από τα SFA, άρα μέχρι 15 γραμμάρια SFA μπορούν να καταναλώνονται (1 γραμμάριο λίπους = 8 θερμίδες).

Για όποιον δεν έχει ψηλή LDL χοληστερίνη στο αίμα, ούτε αθηροσκλήρωση, ούτε Σ. Διαβήτη, επιτρέπονται μέχρι 10% των ολικών θερμίδων από τα SFA (για 2000/ημέρα επιτρέπονται 200 θερμίδες από τα SFA, άρα μπορούν να καταναλώνονται μέχρι 25 γραμμάρια SFA) και ‘’0’’ θερμίδες από τα τρανς λιπαρά.

Για περισσότερες πληροφορίες επικοινωνήστε μαζί μας

Δείτε τη σελίδα μας στο Facebook

Categories : Καρδιολογία